سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکمت در طبیعتهای فاسد، سودی نمی بخشد. [امام هادی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :9
بازدید دیروز :19
کل بازدید :94561
تعداد کل یاداشته ها : 90
103/2/14
9:48 ص
موسیقی
مشخصات مدیروبلاگM.N
 
مهدی نوروزی[399]

خبر مایهRSS
پیوند دوستان
 
upturn یعنی تغییر مطلوب در انتظار آفتاب لیلای بی مجنون ir-software مهندس محی الدین اله دادی گل باغ آشنایی .عاشق خدا . بلوچستان هــیــــچ راهــ فـــــراریــــ نــیــسـت حرف هایی از زبان منطق و احساس طب سنتی@ سخن آشنا پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... صراط مستقیم تــپــش ِ یکــ رویا ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی جبهه مقاومت و بیداری اسلامی هیئت بیت العباس (ع) روستای المشیر تنهایی......!!!!!! تنهای93 ایوون رویا سارا احمدی جنون قلم .: شهر عشق :. پیامنمای جامع گیسو کمند کارشناس مدیریت دولتی علی پیشتاز دلتنگ احساس تو محمدمبین احسانی نیا کوثر ولایت *bad boy* چون میگذرد غمی نیست فلسفه یعنی رنج... زندگی شیرین روی بال فرشته ها ترخون امام زمان راه های دور دل های نزدیکKH ارواحنا فداک یا زینب رد پای احساساتم.... پسران علوی - دختران فاطمی جون عزیزت بیاتو... به نام خدا بزرگترین سایت خنده بازار.خنده. شوخی. طنز.خنده دار برف میباره... ㋡ گل خشک ... و همچنین گزیده ای از اشعار پسانیمایی نت سرای الماس هرکس منتظر است... جوان امروزی گروه اینترنتی جرقه ایرانی دل خوش I AM WHAT I AM من،منم.من مثل هیچکس نیستم Tarranome Ziba ماه تمام من مکاشفه مسیح غزلیات محسن نصیری(هامون) عاشق آسمونی... ܓ✿ دنـیــــای مـــــــن Hunter بـــــــلوک7 آبسردکن جهنم b.a.x.t شادِ شاد ناکجا آباد وبلاگ عاشقانه ها|دوست دارم قتلیش دوستانه هرچه می خواهد دل تنگم میذارم هیئت اینا حرف دله... واژه های باران تینا!!!! شیاطین سرخ *آوای سارا2* my love#me مشاوره روان شناسی ღஜღمطالب و عکس های جالب و زیبا و دیدنی سکوت(فریاد) گل خشک ermia............ دانلود فیلم خیارج سرای من است منتظران مهدی(عج) دل خسته هر چه دله تنگت میخواهد بگو . . . یک عاشقانه ی ساده برای من...... خنده بازار وغیره!!! ایه های بارانی •.♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥.• من و تو...ما بیخیال همه حتی زندگیم من میگم ک تو بشنوی.... khoshbakhti عمو همه چی دان عاشقانه های دنیای ما خــــــــــــــــاطــــــــــــره هـــا دلو بزن به دریا غمگین وایسا دنیا... دخترونه esoesmusic عکس ، مدل لباس جدید قلبی خسته ازتپیدن عشـ۩ـق یـ۩ـعنی یـ۩ـه پــ۩ـلاک...... بهار عشق عاشقانه ها دل شکسته دانلودآهنگ جدید|عاشقانه|احساسی|غمگین *(حرفهای نگفته)* آموزش گام به گام هنر جدید ربان دوزی بیا ازدواج کنیم سایت خبری ایران و جهان نشریه ی دوستی متــــرسک㋡ تا الان ساختم....دیگه الان بریدم...! انرژی+ تنهایی jfSMS تینا سیاست زیبا همه چیز از همه جا عاشق باش و کوچک چون عشق میداند ایین بزرگ کردنت را fall in love دل نوشته های من ..::.. رنــــگــیـــن کــــــمــــان ..::.. ____نازیانه_____ اینجا همه چیز درهمه از هر دری سخنی ارتــــش ســــرخ نسیم الهی امتدادشب دختر پاییزی جـــــوکیـ ـها معماری نوین روستای کسرآصف صداقت شهدای کوهسرخ(مکی) Biology Home **روژینا## pinkwave نشریه ی دوستی قـَـــروقاطــــــــی تک آندروید عدالت جویان نسل بیدار bakhtiyari20
با توجه به نزدیک شدن به ماه محرم و نبود وقت کافی برای ایجاد پستهای حاوی مطالب کامل و جزئی ، تصمیم گرفتم مطلبی کلی در زمینه سیستم صوتی ایجاد کنم تا برای دوستانی که می خواهند برای ماه محرم برنامه ریزی کنند ، کمکی باشد. انشالله روند پستهای آموزشی جزئی تر در آینده نزدیک ادامه خواهد داشت.

خوب ، سیستم صوتی از مجموعه از ابزار تشکیل شده است که در کنار هم عملیاتهایی نظیر دریافت > انتقال > میکس ، افکت گذاری ، کنترل ، ضبط > تقویت > انتقال و پخش صدا را انجام می دهد. معمولا موارد یاد شده توسط یک یا چند ابزار مختلف صورت می گیرد.

دریافت : اولین پله یک سیستم صوتی ، منبع ایجاد سیگنال الکتریکی ا روی صوت است. زمانی که مداح می خواند ، صدا توسط میکروفون دریافت شده و با ارتعاش سیم پیچ داخلی آن ، ولتاژی در خروجی میکروفون تولید می شود. پس همانطور که فهمیدیدم ، اولین بلوک یک سیستم صوتی ، میکروفون است. انتخواب میکروفون در کیفیت ، قدرت ، وضوح ، فیدبک صدای خروجی تاثیر بسزایی دارد. لذا لازم است در انتخواب یک میکروفون دقت کافی به عمل آوریم.


برای انتخواب میکروفون باید به محل و نحوه استفاده توجه کنیم. قریب به اکثر مادحین از میکرووفن های داینامیکی یا Dynamic Microphone استفاده می کنند. زمانی که صدا به کپسول میکروفون وارد شود ، با جا به جایی سیم پیچی در یک میدان مغناطیسی ، ولتاژ نسبتا کمی تولید می کند این ولتاژ در حد چند هزارم ولت یا چند میلی ولت است.  میکروفون های داینامیک بعضا به دو دسته کلید دار و بدون کلید تقسیم بندی می شوند. به طور مثال برند AKG بعضی از میکروفونهای خود را در دو سری تولید می کند : D5 و D5S ، که مدل S دار یعنی Switch. به گفته دوست خوبم آقای فراهانی معمولا میکروفونهایی که بدون کلید هستند ، به علت نبود اتصالات اضافی ، از نویز کمتری برخوردار هستند.


میکروفونهای معروف داخل بازار شامل Beyerdynamic ، Sennheiser ، Audio Technica ، AKG ، EV ، Shure هست ، قیمت میکروفون ها با توجه به وضعیت بازار ، حداقل 2 برابر سال 90 می باشد. البته این افزایش قیمت بستگی به میزان تقاضا از سوی مصرف کننده دارد. به طور مثال میکروفون Beyerdynamic M59 که سال قبل در حدود 400 تومان قیمت داشت ، در حال حاظر با قیمتی حدود 1 میلیون تومان به فروش می رسد.
برند Shure یک برند آمریکایی الاصل بوده و به ندرت نمونه اصلی آن داخل بازار یافت می شود. ولی تا دلتان بخواهد نمونه های تقلبی موجود است. برند EV میکروفونهایی نظیر 967 و 767 رو دارد که بعضا توسط مادحین استفاده می شود. از برند Audio Technica ، آقای فراهانی میکروفون AE6100 را معرفی نموده اند به عنوان یک مورد مناسب. همچنین برند Sennheiser نیز مدلهایی نظیر e845 یا 840 را دارا است. علاوه بر اون رنج وسیعی از محصولات Beyer داخل بازار موجود است که با توجه به قیمت می توانید انتخواب کنید.
برند AKG نیز از محبوبیت خاصی برخوردار است و میکروفونهای مطرح آن معمولا D5S ، D7S یا D3700S است که بعضا استفاده آن دیده شده.
در انتخواب میکروفون باید به الگوی صدا برداری آن (مثلا سوپر کاردیوید) ، رنج فرکانسی تحت پوشش (مثلا 70Hz الی 20Khz) ، امپدانس ( مثلا کوچکتر مساوی 600 اهم) ، نوع مبدل ( مثلا خازنی یا داینامیکی) توجه کنید. متاسفانه به دلیل خلاصه بودن پست نمی توانم خیلی جزئی به موارد بالا بپردازم. برای اطلاعات بیشتر می توانید به وبلاگ آقای فراهانی مراجعه کنید.

برای صدا برداری جمعیت می توانید از میکروفونهای خازنی استفاده کنید. مثلا Behringer C-2 ، توجه داشته باشید که این میکروفونها نیاز به تغذیه 48 ولت فانتوم دارند. اگر میسکر شما کانال جدا برای فانتوم ندارد ، نمیتوانید از ترکیب خازنی و داینامیکی استفاده کنید. بلکه باید یک تغذیه فانتوم جداگانه تهیه کنید یا اینکه از میکسر کوچک برای صدای میکروفون خازنی استفاده کنید.



در رنج قیمت پایین تر میتوانید روی برندهایی نظیر JAS و D&D حساب باز کنید. حداقل حسن این برندها داشتن یک پشتیبانی محصول است. شخصا استفاده از این برندها را ، به یک میکروفون شور تقلبی ترجیح می دهم.

_________________________

بعد از میکروفون ، نوبت به سیم میکروفون می رسد. یک سیم میکروفون خوب یعنی سیمی که بتواند مانع ورود نویز به سیگنال خروجی میکروفون شود. علاوه بر این باید انعطاف پذیری خوبی هم داشته باشد تا مداح رو اذیت نکنه و توی خودش پیچ نخوره ! بنده از برند Conducfil به دفعات استفاده کرده ام و نتیجه رضایت بخش بوده. البته من برندهای خاص دیگه رو سراغ ندارم برای معرفی ، اگر دوستان علاقه داشتند ، می توانند برند خاصی رو که میشناسند معرفی کنند.

برای کانکتورها هم از برند Neutrik استفاده کتید (نوتریک اصل لیختنشتاین) تا لازم نباشد سالی 3-4 بار کانکتور عوض کنید. یک سیم میکروفون 100 هزار تومانی ، قطعا بهتر است 5 سیم میکروفون 20 هزار تومانی هست که قراره توی طول سال عوض کنید.
اگر در لحیم کاری مهارت کافی دارید ، می توانید خودتان دست به کار شوید. در غیر این صورت توصیه می کتم به فروشگاهی که خرید را انجام می دهید بگویید تا برایتان اتصالات را نیز انجام دهد.
کانکتوری که به میکروفون ها وصل می شود XLR یا کنونی (مادگی) نام دارد. این کانکتور دارای 3 پین برای اتصال سیم است :


مطابق تصویر بالا باید اتصال را انجام دهید.

نکته : در بعضی مواقع ، بخصوص در دستگاهای ایرانی سیم شیلد به پین 3 و پین بدنه کانکتور اتصال داشته باشد (پین 1 و 3 و بدنه کانکتور به هم متصل باشد و هر سه به زمین) تا نویز خاصی که ایجاد شده برطرف شود. در صورت انجام این عمل ، بدنه دستگاه به بدنه میکروفون وصل می شود. در دستگاههایی که از تغذیه سوئیچینگ استفاده می کنند و نیاز به ارت دارند ، بدنه دارای ولتاژ کافی برای  برق گرفتگی است ولی چون جریان آن ضعیف است ، شدت برق گرفتگی زیاد نیست. بنابرین اگر مداح نسبت به زمین عایق نباشد (مثلا زیر پایش چند لایه گونی ، موکت ، فرش نباشد) احتمال برق گرفتگی وجود دارد. در این صورت باید حتما بدنه دستگاه را به یک لوله فلزی  آب یا هر لوله ای که به عمق چند متری زمین (خاک تر) رفته باشد وصل کنید (لوله گاز معمولا خطرناک است). از این طریق آن ولتاژ ضعیف دفع شده و احساس برق گرفتگی وجود نخواهد داشت.

_________________________


میکس ، افکت گذاری ، کنترل : وظیفه کلی یک میکسر ، میکس یا مخلوط کردن ورودیهای مختلف ( مثلا پخش کننده آهنگ ، میکروفون و...)  و اعمال فیلترها و افکتهای مختلف روی صدا هست. به طور مثال شما 5 لاین ورودی روی میکسر دارید. به 3 لاین میکروفون وصل کرده ، یک لاین به پخش کننده آهنگ و یک لاین دیگر را به رادیو وصل می کنید. بعد از روی میکسر می توانید میزان بلندی صدا ، زیر و بمی آن ، شفافیت ، حساسیت و پارارمترهای زیادی رو کنترل کنید. بعضی از میکسرها دارای اکولایزر هستند که علت اصلی آن تضعیف فرکانسهایی است که روی فیدبک تاثیر می گذراند. همچنین به طور نسبی برای تقویت بعضی فرکانسها (بالا و پایین) استفاده می شود.


یک نکته مهم :

هرتز : واحد اندازه گیری فرکانس ، 50 هرتز یعنی نوسان یک موج 50 بار در ثانیه ، مثل برق شهر که یک شکل موج سینوسی دارد که 50 بار در ثانیه نوسان می کند.

صدای زیر : فرکانس زیاد ، بالا (مثلا 10 کیلو هرتز)
صدای مید ، متوسط ، صدای تلفنی یا بوقی : فرکانس متوسط ( بین 900 هرتز تا 2 کیلوهرتز)
صدای بم : کوبش ، فرکانس پایین ( 100 هرتز)

بعضی از میکسر ها مجهز به افکتور هستند. بدین وسیله شما میتوانید افکتهای مختلفی روی صدا قرار دهید. افکتهای پرکاربرد شامل Delay (دیلی) که بعضا در دستگاه های ایرانی مثل چنگ و جاس و...با اسم اکو مشخص میشود. Delay یعنی تاخیر. خود این افکت ممکن است دارای چند پارامتر (متغیر) باشد. مثل سرعت پخش تکرارها یا Speed ، میزان تکرارها یا Feedback و تاخیر بین هر تکرار یا Time ، این افکت باید برای اساس سبک خواندن مثل شور یا واحد تنظیم شود. به طور مثال آقای فراهانی فرموده اند که برای شور ، مقدار Delay باید برابر با فاصله بین هر سینه زدن باشه و برای واحد کسری از آن.

افکتور بعضی از میکسرهای Soundcraft


افکتور و تنظیم کننده بعضی از پارامترهای پاورمیکسر دایناکورد
یکی دیگر از افکت هایی که ممکن است موقع روضه خواندن کاربرد داشته باشد ، افکتهای Hall-Reverb هستند. صدا در این حالت به قول بعضی ها حمومی می شود ! این افکت ممکن است دارای زیر مجموعه هایی نظیر Large Hall یا Small Hall باشد که می توانید هر کدام رو شنیده و تست کنید. بعضی از پارامترهای این افکت شامل Pre-Delay یا پیش تاخیر ، Decay یا میزان محو شدگی و Liveliness یا سرزندگی افکت پخش شده است.

برای انتخواب میکسر باید پارامترهای زیاد رو در نظر بگیرید. اگر نیاز به دستگاهی دارید که بتوانید آن را به راحتی حمل و نقل کنید ، توان راه اندازی بلندگو و دارای افکت خوبی باشد ، نیاز به یک پاورمیکسر دارید. بسیاری از افراد برای این کاربرد از پاورمیکسرهای سری Powermate دایناکورد استفاده می کنند. این پاورمیسر نسبتا امکانات خوبی را فراهم می کند. البته بعضیا از افراد از وجود مشکلی در قسمت افکت آن شکایت می کنند که در مدلهای جدید برطرف نشده است. مثلا موقع شور و تکرار حرفهایی مثل "س". علاوه بر در حال حاضر قیمت این دستگاه از 2 برابر سال قبل نیز بیشتر شده است. آخرین قیمتی که بنده دارم حدود 6.200 می باشد که شخصا باور نمی کنم. یکی دیگر از دستگاه هایی که در بعضی از هیئت ها از پارسال استفاده می شود ، مدل 8600 برند D&D است که قیمت دقیق آن را ندارم. این دستگاه مشکلاتی هم دارد مثل خراب شدن قفل در آن که احتمالا در صدد برطرف کردن مشکل آن هستند. ولی یکی از مزیتهای این دستگاه وجود دو افکت جداگانه با ریز پارامترها هستند. یک افکت با صفحه نمایش عددی با 256 افکت و یک افکت دستی که خود آن شامل 2 افکت  Delay و Reverb هست. البته قطعا از لحاظ کیفیتی ممکن است به پایه برندهای معروف نرسد ولی شخصا در چند مجلس از این دستگاه استفاده کرده ام و راضی بودم. اکولایزر استریو هم از مزیتهای دیگر است دستگاه است. به هر حال من احساس میکنم در این وضعیت بازار باید برندهای مختلف را معرفی کرد تا دوستان خودشان بیشتر در بازار بررسی کرده و به نتیجه برسند.
بنده از پارومیکسرهای یاماها نیز استفاده کرده ام ولی افکت روی دستگاه به نظرم اصلا مناسب نیست. البته شاید با وقت گذاشتن زیاد بشه یه کارایی کرد. ولی به نظرم دستگاه جالبی برای کار هیئتی نیست. بیشتر میکسرهای یاماها به عنوان میسکر جداگانه استفاده می شوند.

دستگاه های اکو-چنگ هم با تنوع بسیاری در بازار موجود است و از محبوبیت و معروفیت خاصی بین بعضی از هیئات برخوردار است ، اما شخصا در چند مورد تجربه کاری که با این دستگاه ها داشتم ، احساس کردم از کیفیت لازم برخوردار نیستند..اما توجه داشته باشید که تجربه بنده مربوط به 1-2 سال قبل و مدلهای قدیمی تر می باشد.لذا می توانید دستگاه هایی مثل 9090 که تقریبا از محرم سال قبل وارد بازار شده اند را تست کنید.
به هر حال پیشنهاد بسیاری از اساتید ، استفاده از میکسر ، افکتور ، پاور ، اکولایزر جداگانه هست. مزیت این روش کیفیت بسیار خوب ، تنظیمات بسیار دقیق و عیب آن بعضا قیمت بالای تجهیزات در کشور و محدود بودن انتخواب و سختی کار هست. به طوری که باید حداقل افراد(افرادی) در هیئت باشند که بتوانند تجهیزات این چنینی را راه بیندازند. البته تجهیزاتی از قبیل کمپرسور ها ، فیدبک دیسترویرها (Feedback Destroyer) و مواردی از این قبیل نیز می توانند به مجموعه اضافه شوند و کار سخت تر خواهد شد.

برای انتخواب میکسر می توانید از برندهایی نظیر Soundcraft ، Yamaha ، Mackie ، MIDAS کمک بگیرید که تعریف همه آنها را شنیده ام و خودم با Soundcraft  EFX-12 نیز کار کرده ام. باید توجه داشته باشید که این برندها رنج وسیعی از محصولات رو دارند و شما بیشتر باید به دنیال میکسرهای چندمنظوره یا Multipurpose باشید که بعضا قابل حمل نیز هستند.
برای افکتور می توانید روی برند Lexicon کار کنید که سری MX آن در هیئتهای مختلفی استفاده می شود. امکانات بسیار خوب و افکتور با کیفیت و قدرتمند از مزایای این دستگاه هست. مدلهای این برند بستگی به تعداد موتورهای افکت و کانالهای ورودی دارد. همچنین امکانات بیشتری از نظر پیکره بندی افکت ها در مدلهای بالاتر وجود دارد.


اکولایز هم از برند dbx می توانید انتخواب کنید که بستگی به درخواست شما از اکولایزر دارد. به طور مثال میزان کانال ها ، کنترلهای دیگر و...

بعد از معرفی کلیه تجهیزات ، در مورد نحوه کار با میکسر و... هم توضیحاتی ارائه داده خواهد شد.

_________________________


ضبط : در زمینه ضبط صدا ، شخصا هیچ فعایتی تا به حال نداشتم. در این زمینه پیشنهاد می کنم به وبلاگ آقای فراهانی مراجعه کنید که لینک آن در قسمت پیوند ها موجود است. استفاده از IC Recorder ها ، لپ تاپ و کارت صدا و...روشهایی است که معمولا استفاده می گردد.



___________________

تقویت صدا : این عمل به طور عمده توسط Power Amplifier ها انجام می شود. (پاور آمپلیفایر)
از آنجایی که در مورد پاورها مطالب بسیار کاملی قبلا تهیه کرده ام ، پیشنهاد می کنم در قسمت برچسب ها ، مطالب پاورها رو پیگیری کنید و اگر سوالی داشتید می توانید به عنوان نظر مطرح کنید ، البته در همان پست.

نکته اینکه پاورها باید از طریق یک جفت سیم (بهتر است کانکتور XLR باشد) از خروجی اصلی میکسر صدا را دریافت کنند.

_________________________

انتقال صدا از پاور به بلندگو : در این زمینه نیز قبلا مواری مطرح شده است. صدایی که از پاور پخش می شود ، از چند دهم ولت تا چند ده ولت دامنه دارد. این سیگنال نویزپذیر نبوده و نیازی به کابل شیلد دار نیست. باید حتما از سیمهایی استفاده کنید که دارای قطر مناسب باشند. حداقل 2 در 0.5 بوده و رشته های داخل آن زیاد باشد. پشنهاد من این است که از سیمهای 2 در 1 الی 2 در 2.5 استفاده کنید. بخصوص سیمهای مخصوص بلندگو که از مس خالص با نام oxygen Free تهیه شده باشند. برند conducfil نیز داخل بازار موجود است که از قیمت نسبتا بالایی نیز برخوردارد است.



کانکتور استاندارد بلندگو در تمام دنیا Speakon است. بعضی مواقع ممکن است یک مادگی بنونی نیز در کنار آن استفاده شود. سعی کنید برای کانکتور از برند Neutrik استفاده کنید. اسپیکونهای بازار ممکن است 2 قطب یا 4 قطب باشند. 2 قطب برای کار معمولی کفایت می کند. 4 قطب برای وصل کردن حالت Bridge یا بلندگوهای قوی تر کاربرد دارد. طبق شکل زیر اتصال سیم به کانکتور را انجام دهید.

_________________________

پخش صدا : این عمل که توسط بلندگوها صورت می گیرد ، نتیجه کلی سیستم صوتی را به شما نشان می دهد. اگر در انتخواب این قسمت دقت نکنید ، خوبی باقی موارد نیز ممکن است زیر سوال برود. بلندگو با توجه به کاربرد آن باید انتخواب شود. برای آشنایی با بلندگو به پست قبلی مرجعه کنید.

برندهای زیادی در بازار وجود دارد از قبیل JBL ، Dynacord ، EV ، db Technologies ، Montarbo ، QSC ، Yamaha ، Behringer ، RCF و از برندهای ایرانی  Echo Chang ، Jas Echo ، Echo NOVA ، Echo Shure (کلا برندهای ایرانی علاقه زیادی به لفظ اکو دارند ! ) و برند D&D که همگی ممکن است نسبت به قیمتی که می پردازید صدای خوبی داشته باشند.

انتخواب شما می تواند بر اساس چندین مسئله باشد :

1- شنیدن صدای بلندگو
2- بررسی مشخصات
3- قیمت

بنابرین اول بودجه را مشخص کنید ، سپس به بازار بروید و از بین برندهای یاد شده ، ببینید کدام برند با بودجه شما همخوانی دارد. سپس مشخصات بلندگوهایی که در بازار است با هم مقایسه کنید و در نهایت خرید کنید. البته ممکن است 1 روز تاخیر هم در این بازار به ضرر ما باشد ، چرا ؟ افزایش قیمت ، تمام شدن و...

بلندگوها در جایی قرار دهید که باعث ایجاد فیدبک یا Feedback و همان "سوت" خودمان نشود. یعنی نباید طوری باشد که میکروفون به راحتی صدای پخش شده از بلندگو را برداشت کند.
حتما 1 یا چند بلندگو رو به روی مداح قرار دهید (یا مثلا بالای سر با زاویه) تا از صدایی که پخش می شود ، تصّوری داشته باشد. چیدمان بهتر است طوری باشد که صدا از رو به رو برای مستعمین پخش شود. داشتن مقداری زاویه به سمت زمین روی بهتر رسیدن صدا به مسمتع کمک می کند.



بلندگوها را می توانید با هم موازی کنید ، اما مواضب باشید از حد مجازی که پشت پاور نوشته شده است ، امپدانس آنها کمتر نشود. (مثلا از 2 اهم کمتر نشود)

در اتصال سیم بلندگو به کانکتورها ، قطب +و - را رعایت کنید.

_________________________

شروع کار با سیستم صوتی :

بعد از اتصال تمامی قسمت ها ، اول میکسر رو روشن می کنید. قبل از اینکار توجه داشته باشید که تمامی ولوم های اصلی روی حداقل خود باشد. سپس پاور ، بلندگوهای اکتیو و...سعی کنید برای بلندگوی اکتیو یک سیم رابط قوی با کلید داشته باشید که بعد از روشن شدن میکسر بتوانید آن را روشن کنید.

ولوم های اصلی را روی حالت متوسط تنظیم کنید. (در میکسر معمولا عبارت فیدر یا Fader استفاده می شود) ، فیدر میکروفون را روی 0db تنظیم کنید. از کسی بخواهید بخواند (مشکل ترین قسمت !!) سپس با مشاهده چراغهای نشان دهنده سطح صدای خروجی ، گین را طوری تنظیم کنید که چراغ Clip اصلا روشن نشود. یا اینکه فقط در مواقعی که مداح خیلی داد می زند مقداری کمی روشن شود. البته ممکن است مجبور شوید مقداری گین را بیشتر از این باز کنید. (مداح از باز نبودن صدا شکایت می کند)

منظور از Gain همان بهره ثابت صدا است. وقتی منبع صوتی عوض می شود ، مثلا مداح با سخنران عوض می شود ، مجبورید Gain رو دوباره تنظیم کند.



با توجه به زیر و بم بودن صدا ، ولوم های Hi-Low را تنظیم کنید. با توجه به اینکه چقدر می خواهید صدای خود مداح در خروجی واضح باشد ولوم Mid را تنظیم کنید. (معمولا وسط یا مقداری کمتر) فرکانس Mid هم معمولا وسط یا مقداری بیشتر-کمتر. توجه داشته باشید که زیاده روی در Mid صدا را شبیه بلندگوی بوقی خواهد کرد.

اگر افکت دارید ، میتونید فیدر های افکت رو باز کرده و مقداری هم افکت خود کانال را زیاد کنید. سپس افکت را قدم به قدم تنظیم کنید. مثلا میزت تاخیر ، تعداد تکرار و...



فشردن PFL باعث می شود که صدای آن لاین وارد خروجی هدفون شده تا بتوانید به تنهایی به آن گوش دهید. علاوه بر آن فشردن این دکمه باعث تغییر روشن و خاموش شدن چراغهای نشان دهنده سطح خروجی با صدای آن کانال است( به شرطی که فقط PFL همان کانال روشن باشد).

چراغ Peak نشان دهنده رسیدن سیگنال ورودی به حداکثر خود است. باید مقدار Gain را کم کنید.

ولوم PAN صدا را بالانس می کند. بین کانال راست و چپ. می توانید برای چک کردن اتصال صحیح بلندگوها از آن استفاده کنید.
توجه کنید که برای کم و زیاد کردن صدای کل خروجی ، از فیدرهای اصلی با عنوان Master یا Main Out باید استفاده کنید. برای کم و زیاد کردن صدای یک ورودی مثلا یک میکروفون ، از فیدر خود آن استفاده کنید و گین را دست نزنید (مثلا زمانی که یک مداح صدایش تغییر میکندو...)

اگر از AUX ها استفاده می کنید هم فرق زیادی با افکت ندارد. البته اتصال AUX به یک وسیله (مثلا افکتور) در میکسرهای مختلف مقداری فرق می کند. لذ در صورت نیاز ، در قسمت نظرات اعلام نمایید.

در مورد پاور و نحوه کار با آن هم به طور مفصل بحث شده است.

این مطلب همانطور که اشاره کردم به دلیل اینکه احتمالا این جانب وقت کافی برای نوشتن چندین مطلب برای پوشش موارد بالا رو ندارم نوشته شد. می خواستم تا قبل از محرم یه راهنمایی کلی صورت گرفته باشد.

این مطلب به احتمال زیاد در آینده به روز می شود و تاریخ آخرین به روز رسانی ذکر می شود.

یا علی مدد

  
  

زیر و بم در دستگاههای مختلف:

زیر و بم در دستگاههای مختلف کارایی ثابت و تعریف شده ای ندارد! فرکانسی که ولوم زیر یا بم آن را تنظیم می کند و همچنین دامنه آن فریکانس در دستگاههای مختلف مختلف است.زیر و بم

به همین جهت است که صدای دو دستگاه مختلف با تنظیم واحد، زمین تا آسمان متفاوت است.

مثلاً صدای زیر در یک دستگاه ممکن است دامنه کم و فرکانس بالایی داشته باشد که در آن صورت با زیاد کردن ولوم زیر تنها زنگ صدا زیاد می شود (به زبانی صدا به جلیز و بلیز می افتد...) دستگاه دیگر دامنه وسیع تری از فرکانس را کم و زیاد می کند و در نتیجه با زیاد کردن ولوم زیر صدا باز می شود و حتّی ممکن است به حدّی تیز شود که برای گوش زننده باشد.

دستگاههایی که رنج فرکانسی بسیط و ساده ای دارند نمی توانند صدای عالی و دلپسندی ارائه دهند، یعنی فقط زیاد شدن زیر و بم باعث به دست آمدن یک صدای ایده آل نیست. این نکته ای است که دستگاه سازهای ایرانی از آن غافلند، به همین خاطر هم بدترین صداها از دستگاههای دست ساز شنیده می شود (دقت کنید: برای قضاوت در مورد صدای یک دستگاه آن را در کنار دستگاه دیگر قرار دهید و در آنِ واحد صدای هر دو را بشنوید تا به تفاوت صداها پی ببرید!)

به صدایی که بسیط و ساده باشد و تنها تنظیم یک رنج از فرکانس زیر و بم در آن در نظر گرفته شده باشد می گویند: فلَت (flat). اکثر میکسرها صدایی فلت دارند، از این رو در انتخاب میکسر باید خیلی وسواس داشته باشید.

صدای فلت شاید برای کار موسیقی مناسب باشد، اما برای سخنرانی و مداحی در فضای شلوغ اصلاً مناسب نیست! در اکثر میکسرهای فلت، صدا کمی تهی و غیر واضح است، و نیاز دارید تا کمی صدا را شفاف تر کنید و مید زیر آن را بالا ببرید، یا اینکه صدا همهمه زیادی دارد و نیاز دارید تا مید بم را کاهش دهید.

در ایران صدای دستگاه اکو چنگ خیلی مشتری دارد، صدای این دستگاه را می توان اینگونه تعریف کرد:

1.       صدای لطیف با زنگ بالا. (12 کیلو هرتز با دامنه کم)

2.       صدای باز و شفاف. (1 تا 3 کیلو هرتز با دامنه متوسّط)

3.       صدایی که چندان تیز و گوش خراش نیست.

4.       صدایی که بُرد ایده آلی دارد و مناسب فضای باز است.

5.       صدایی که بم ضربه ای با دامنه کم دارد و مایه همهمه در فضا نمی شود. (حدود 70 هرتز با دامنه کم)

اشکال این دستگاه (مخصوصاً در مدل ایرانی 1850)  این است که اوّلاً یک صدای بوق بم آزار دهنده دارد (حدود 400 هرتز) و ثانیاً صدای بم آن بعضی از صداها را پر نمی کند.

نیز ولوم بم این دستگاه (در اکثر مدلهایش) در حقیقت بم نیست! بلکه چیزی در حوالی فرکانس 400 هرتز است و این به این معناست که شما هیچگاه حقّ زیاد کردن این ولوم را ندارید.

از دستگاههایی که صدای آنها برای من دلنشین و زیبا به نظر می آمد، اکو همراههای بزرگ چنگ بودند که البته دیگر تولید نمی شوند! (اکوهای باند سر خود، بزرگ، بدون باتری).

از دیگر دستگاههایی که رنج صوتی خوبی دارند می توان به میکسر دایناکورد اشاره کرد که آن هم مشتری های زیادی دارد (به جز مدل جدید هزار تری که صدای آن هم فلت است). صدای این دستگاه یک صدای قدرتی با لطافت بالا و وضوح متوّسط است. صدای آن نسبت به صدای چنگ عمومی تر است، یعنی این دستگاه با صداهای متنوّع تری تناسب دارد و سازگار است.

عده ای از دستگاههای یاماها هم تعریف می کنند (نه میکسر آن).

دستگاه مونتاربو نیز آرزوی خیلی هاست، صدایی بسیار نرم و قوی دارد، حدس می زنم زیر و بمی قوی با دامنه کم داشته باشد. صدای این دستگاه یک صدای استودیویی و بسیار نرم و لطیف است. البته باز میکسرهای این دستگاه صدایی فلت دارند و چندان قابل تعریف نیستند.

دستگاههای جاسکو که در بازار رایج هستند، زیبایی خاصی در صدای آنها نیست، البته نمی توان گفت صدای بدی دارند. به هر حال این دستگاه هم نوعی صدای فلت دارد. صدای زیر این دستگاه به گونه ای نیست که بتوانید آن را به مقدار دلخواه زیاد کنید! صدای بم آن هم تو دماغی است. اما به هر حال کار مجلس را راه می اندازد و شنونده از آن شاکی نمی شود.

 

دو نکته باقی می ماند یکی در مورد میکسر ها و دیگر در مورد دستگاههای ایرانی:

میکسرها گرچه غالباً صدای فلت و خشکی دارند، اما با تنظیمات حرفه ای اکولایزرشان (آنهایی که اکولایزر دارند) می توان تا حدودی صدای دلخواه را از آنها دریافت کرد. البته این کار علاوه بر مهارت و تجربه نیازمند درک صوتی کافی می باشد. من شخصاً نمی توانم با اکولایزرهای یک میکسر 10 کاناله صدای دستگاه چنگ را شبیه سازی کنم (شاید اصلاً شدنی نباشد)!

اما دستگاههای دست ساز ایرانی: این دستگاهها عموماً از روی دستگاه جاسکو کپی برداری شده اند ولی هیچگاه نتوانسته اند صدایی مثل جاسکو ارائه دهند! برخی از آنها (مثل دستگاه گیل نوا) صدایی شبیه صدای چنگ دارند که تا حدودی قابل تحسین است.

رنج فرکانسی دستگاههای ایرانی را می توان اینگونه ترسیم کرد:

1.       زیر تیز و گوش خراش با زنگ و لطافت کم. (فرکانس 7 کیلو هرتز با دامنه بالا)

2.       صدایی تهی بدون رنج فرکانسی متوسّط (1 کیلو هرتز تا 3 کیلو هرتز)

3.       بم با همهمه بالا بدون ضرب (120 هرتز با دامنه بالا).

با چنین دستگاهی هرقدر هم که زیر و بم را زیاد کنید به صدای مطلوب دست نخواهید یافت.

 

بهترین رنج فریکانسی:

رنج فرکانسی که توضیح می دهیم در گوش دادن صدا از کامپیوتر و ام پی تری و غیره (که تنظیم اکولایزر دارند) مناسب است.

یک صدای سخنرانی که صدایی گرفته دارد با مدیا پلیر اجرا کنید (البته صدا زیاد از دور ضبط نشده باشد). بر صفحه مدیا پلیر راست کلیک کرده در گزینه enhancements گزینه graphic equalizer را انتخاب کنید. در صفحه اکولایزر پیش رو این تنظیمات را اعمال کنید:

صدای خروجی را با هدفن گوش دهید.

با وجود این اکولایزر 10 کاناله باز محدودیت زیادی در تنظیم صدای دلخواه وجود دارد! یعنی اگر برای من ممکن بود به جای رنج فرکانسی 2 کیلو، ردیف 3 کیلو را زیاد می کردم.

توجّه کنید که این تنظیمات برای اکولایزر میکسر مناسب نیست. در اکولایزر شما باید 40 هرتز را کم کنید، 70 هرتز را زیاد کنید، 150 هرتز را کمی کم کنید، 250 هرتز را کمتر کنید، 400 هرتز را کمی کم کنید، 3 کیلو را کمی زیاد کنید و 10 کیلو را هم زیاد کنید. می توانید کمی 1 کیلو را هم زیاد کنید. زیاد کردن مید در اکولایزر دستگاهها و میکسرها مایه بوق شدن صدا می شود.

فرکانسها را به ترتیب توضیح می دهیم:

فرکانس 31 هرتز صدایی فوق العاده بم است که با گوش شنیده نمی شود. البته اگر از باندهای بزرگ استفاده کنید شاهد (پِت پِت) صدا خواهید بود (همچنین فرکانس 62 هرتز تا حدودی).

فرکانس 62 هرتز نسبتاً فرکانس خوبی برای بم است. این بم ضربه ای می تواند حجم و پُریِ صدا را بالا ببرد.

فرکانس 125 هرتز صدایی بم همراه با کمی همهمه است.

فرکانس 250 صدای تو دماغی با همهمه بالا است.

فرکانس 500 صدای بم میانه است که کمی بوق است

فرکانس 1 کیلو هرتز صدای بوق با شفایّت بیشتر است.

فرکانس 2 کیلو هرتز صدای باز و مایه شفافیت صداست. البته گاهی مایه تیز یا بوق شدن صدا نیز می باشد.

فرکانس 4 کیلو هرتز صدایی نسبتاً تیز است و به گوش می زند.

فرکانس بالای 8 کیلو هرتز زنگ و لطافت صداست. صداهایی مثل س و ز را با این فرکانس تجربه کنید!

فرکانس 16 کیلو هرتز بسیار لطیف است به حدی که به گوش نمی آید.

 

یک باور اشتباه در مورد اکولایزر: افراد کار نا بلد فکر می کنند که زیاد کردن اکولایزر مساوی است با زیاد کردن صدا! هرگز اینچنین نیست، با این کار فقط سیستم صدا از دست در می رود. یک نفر به من می گفت: وقتی تمام ردیف های اکولایزر را تا آخر زیاد می کنم، صدا بازتر می شود. جواب من این بود که: شاید در نگاه اوّل اینچنین بنماید، اما در حین کار در مجلس مایه به هم خوردن مجلس می شود. خیلی از صداها را در خارج از مجلس و در کوتاه مدّت نمی توان تجربه کرد. شما در برنامه مدیا پلیر همه ردیف های اکولایزر را تا آخر زیاد کنید و ببینید چه می شود! بله صدا دیستور می کند و به هم می ریزد.

شبیه این گمانه اشتباه این باور است که باور ردیف های اکولایزر را به شکل U زیاد کرد. یعنی دو طرف اکولایزر را بالا برد و وسط آن را در وسط قرار داد، حتّی برخی این فرکنسهای وسطی را از حدّ وسط پایین تر می آورند، غافل از این که این کار مایه بی مایه شدن صدا و تهی شدن آن می شود و صدایی بسیار زیبا اما بسیار خسته کننده و نامفهوم به نتیجه می رساند! دقّت کنید که هر صدای قشنگی ضرورتاً برای گوش دادن مناسب نیست!

کسانی که دو طرف اکولایزر را بالا می برند به این تحلیل توجّه کنند: شما فرکانس 40 هرتز را زیاد کرده اید که باعث پت پت صدا می شود و صدای بمی مثل پتک دارد. شما فرکانس 250 هرتز را بالا برده اید که مایه همهمه صداست، شما فرکانس 4 کیلو هرتز را بالا برده اید که مایه تیز شدن و به گوش زدن صداست.

پس اگر از اصول کار فرکانسها خبر ندارید و نمی توانید صدای هر فرکانس را تشخیص دهید اصلاً با اکولایزر کاری نداشته باشید، زیرا یک فرکانس با یک میکروفون و باند، از یک دستگاه، از یک خواننده، در یک فضا، می تواند مناسب باشد و از میکروفون یا باندی دیگر یا خواننده ای دیگر یا در فضایی دیگر، یا از دستگاهی دیگر، نا مناسب باشد!

من در میکسر فونیک که وارداتی شرکت چنگ بود، معمولاً چنین تنظیماتی اعمال می کردم: 80 هرتز زیاد، 250 هرتز کم، 400 هرتز کمی کم، 10 کیلو زیاد، و باقی فرکانسها در وسط. از ردیف میکروفون هم با ولوم مید متغیّر، فرکانس 3 کیلوهرتز کمی زیاد ، ولوم بم وسط، و ولوم زیر زیاد می شد.

این میکسر هم دیگر در بازار نیست، احتمالاً یا میکسر خوب و ارزانی بود و یا اینکه مشتری نداشت!


  
  


"مارتا ماسون" خانم معلولی است که بیش از 60 سال از زندگی خود را درون دستگاه "شش آهنی" زندگی کرده است اما در این مدت هیچ وقت اعتماد به نفس خود را از دست نداده و همیشه برای زندگی بهتر تلاش کرده است.

این خانم با این که وضعیتی سخت برای زندگی دارد و همیشه باید درون این دستگاه باشد اما از دبیرستان و کالج فارق التحصیل شده و نمره های خوبی نیز کسب کرده است. او همچنین یک کتاب به نام خود منتشر کرده و جالب تر از آن هر ماه مهمانی در خانه اش برگزار می کند.


این خانم که این روزها بیش از 70 سال سن دارد، در سن 11 سالگی و پس از مرگ برادرش متوجه بیماری خاصی می شود. این بیماری باعث شد او فلج شده و مجبور به استفاده از "شش آهنی" شود.

این دستگاه وسیله ای است که بیمار باید درون آن بخوابد و سپس هوای درون این کپسول به حالت تناوب درآمده و کمک میکند تا بدن او زنده بماند. به هر ترتیب این کپسول آهنی مانع از کسب افتخارات توسط این خانم نشد.


  
  
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >
پیامهای عمومی ارسال شده
+ سر ک?س ر?اض? بود?م,پسرا تا استاد روشو م?کرد سمت تخته سوت م?زدن! ?ه ن?م ساعت? بود داشتن ا?ن کاروتکرارم?کردن تو ?ه ک?س 50 نفر? اونم مختلط فک کن ?هو استاد برگشت گفت,م?خوام براتون ?ه خاطره تعر?ف کنم: وقت? دانشجو بودم با ?ک? از هم ک?س? ها? دخترم دوس شدم ?ه چند وقت با هم بود?م شب? که د?گه فارغ التحص?ل شد?م تا صبحش با هم بود?م! از اون شب شش ماه گذشت ?ه روز بم زنگ زد گفت : من ازت حامله ام بعد کل? جرو ب
+ شمام تو امتحانا هرچی سوال بلد بودید 0/5 نمره داشت . . . . . . . . . هر چی بلد نبودید 2 نمره ؟
+ چرا موس از \پاین مانیتور میره بیرون، ولی ازبالا نمیره بیرون؟؟!! ... نه واقعن سواله برام!!! چرا؟؟!!! . . . . . . . . . ینی نامردی اگه امتحان کنی ولی لایک نکنی!
+ چرا موس از سمتِ راستِ مانیتور میره بیرون، ولی از سمت چپ نمیره بیرون؟؟!! ... نه واقعن سواله برام!!! چرا؟؟!!! . . . . . . . . . ینی نامردی اگه امتحان کنی ولی لایک نکنی!
+ میگن یه روز جبرئیل میره پیش خدا گلایه میکنه که: آخه خدا، این چه وضعیه؟ ما یک عده ایرونی توی بهشت داریم که فکر میکنن اومدن خونه باباشون! به جای ردای سفید، همه شون لباس های مارک دار و آنچنانی میخوان! بجای پابرهنه راه رفتن کفش نایک و آدیداس درخواست میکنن. هیچ کدومشون از بالهاشون استفاده نمیکنن، میگن بدون 'بنز' یا 'ب ام و' یا 'تویوتا لکسوز' جائی نمیرن! اون بوق و کرنای من هم گم شده...
+ د?شب شروع کردم با دوس دخترم دعوا که آره من مطمئنم تو با کس د?گه ا? هست?! . . . .. . . اونم آخرش گفت بابا اص? اگه شک دار? ب?ا خطامونُ عوض ! ه?چ? د?گه د?دم آبروم در خطره بش گفتم نه عشقم من به تو اعتماد کامل دارم : (
+ به بابام گفتم اگر 100 میلیون بهت بدن تو حاضری منو به قتل برسونی؟ . . . . . . . . . . الان 20 دقیقه است تو فکر رفته یه لبخند مسخره هم رو لبشه هی زیر چشمی به من داره نگاه میکنه :|
+ تست کوتاه اما جالب ابتدا برای چند لحظه به کف دستتان نگاه کنید. پس از ان به ناخن های همان دستتان نگاه کنید. (تاوقتی این دو کار را نکرده اید اخر مطلب رو نخونید وگر نه ارزشش رو از دست میده سر کاری نیست.)
+ مجری: بچه ها...هم شیرینی خریدم،هم شکلات،هم بستنی بچه ها: به به... مجری: ولی هیچکدومو بهتون نمیدم! پسرعمه: ای بابا این دیگه چه حرکتیه؟...ما کلی آنزیم آزاد کردیم،جواب هیپوتالاموس مارو کی میده؟ مجری: فقط به یه شرط اینارو بهتون میدم،باید بگین گلای گلدون منو کی خورده فامیل: این کره خر! جیگر: من گل نمیخورم! من گل نمیخورم! من گل نمیخورم! فامیل: تا حالا فکر میکرد جیگره،حالا حتماٌ فکر میکنه بوفونه! پسرعمه:
+ رو? ســنگ قبــرم هــ?چ? ننو?س?ــد ... . . . . . . . . . . . . . . . . . تا ملّــت واســه پ?ــدا کردنش دهنشـــون سرو?س بشـــه !! دیونه هم خودتی
کد بارش قلب