سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برای جویای دانش، سربلندی دنیا و رستگاری آخرت است [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :9
بازدید دیروز :36
کل بازدید :94597
تعداد کل یاداشته ها : 90
103/2/15
8:22 ص
موسیقی
مشخصات مدیروبلاگM.N
 
مهدی نوروزی[399]

خبر مایهRSS
پیوند دوستان
 
upturn یعنی تغییر مطلوب در انتظار آفتاب لیلای بی مجنون ir-software مهندس محی الدین اله دادی گل باغ آشنایی .عاشق خدا . بلوچستان هــیــــچ راهــ فـــــراریــــ نــیــسـت حرف هایی از زبان منطق و احساس طب سنتی@ سخن آشنا پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... صراط مستقیم تــپــش ِ یکــ رویا ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی جبهه مقاومت و بیداری اسلامی هیئت بیت العباس (ع) روستای المشیر تنهایی......!!!!!! تنهای93 ایوون رویا سارا احمدی جنون قلم .: شهر عشق :. پیامنمای جامع گیسو کمند کارشناس مدیریت دولتی علی پیشتاز دلتنگ احساس تو محمدمبین احسانی نیا کوثر ولایت *bad boy* چون میگذرد غمی نیست فلسفه یعنی رنج... زندگی شیرین روی بال فرشته ها ترخون امام زمان راه های دور دل های نزدیکKH ارواحنا فداک یا زینب رد پای احساساتم.... پسران علوی - دختران فاطمی جون عزیزت بیاتو... به نام خدا بزرگترین سایت خنده بازار.خنده. شوخی. طنز.خنده دار برف میباره... ㋡ گل خشک ... و همچنین گزیده ای از اشعار پسانیمایی نت سرای الماس هرکس منتظر است... جوان امروزی گروه اینترنتی جرقه ایرانی دل خوش I AM WHAT I AM من،منم.من مثل هیچکس نیستم Tarranome Ziba ماه تمام من مکاشفه مسیح غزلیات محسن نصیری(هامون) عاشق آسمونی... ܓ✿ دنـیــــای مـــــــن Hunter بـــــــلوک7 آبسردکن جهنم b.a.x.t شادِ شاد ناکجا آباد وبلاگ عاشقانه ها|دوست دارم قتلیش دوستانه هرچه می خواهد دل تنگم میذارم هیئت اینا حرف دله... واژه های باران تینا!!!! شیاطین سرخ *آوای سارا2* my love#me مشاوره روان شناسی ღஜღمطالب و عکس های جالب و زیبا و دیدنی سکوت(فریاد) گل خشک ermia............ دانلود فیلم خیارج سرای من است منتظران مهدی(عج) دل خسته هر چه دله تنگت میخواهد بگو . . . یک عاشقانه ی ساده برای من...... خنده بازار وغیره!!! ایه های بارانی •.♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥.• من و تو...ما بیخیال همه حتی زندگیم من میگم ک تو بشنوی.... khoshbakhti عمو همه چی دان عاشقانه های دنیای ما خــــــــــــــــاطــــــــــــره هـــا دلو بزن به دریا غمگین وایسا دنیا... دخترونه esoesmusic عکس ، مدل لباس جدید قلبی خسته ازتپیدن عشـ۩ـق یـ۩ـعنی یـ۩ـه پــ۩ـلاک...... بهار عشق عاشقانه ها دل شکسته دانلودآهنگ جدید|عاشقانه|احساسی|غمگین *(حرفهای نگفته)* آموزش گام به گام هنر جدید ربان دوزی بیا ازدواج کنیم سایت خبری ایران و جهان نشریه ی دوستی متــــرسک㋡ تا الان ساختم....دیگه الان بریدم...! انرژی+ تنهایی jfSMS تینا سیاست زیبا همه چیز از همه جا عاشق باش و کوچک چون عشق میداند ایین بزرگ کردنت را fall in love دل نوشته های من ..::.. رنــــگــیـــن کــــــمــــان ..::.. ____نازیانه_____ اینجا همه چیز درهمه از هر دری سخنی ارتــــش ســــرخ نسیم الهی امتدادشب دختر پاییزی جـــــوکیـ ـها معماری نوین روستای کسرآصف صداقت شهدای کوهسرخ(مکی) Biology Home **روژینا## pinkwave نشریه ی دوستی قـَـــروقاطــــــــی تک آندروید عدالت جویان نسل بیدار bakhtiyari20

به گزارش سرویس علمی جام به نقل از مهر، عصبها سلولهایی هستند که اطلاعات را از طریق سیگنالهای الکتروشیمیایی در بدن ما پردازش کرده و منتقل می کنند.

 

فرد گیج استاد موسسه علوم زیست شناسی سالک و یکی از نویسندگان این تحقیق اظهار داشت: به رغم آنچه پیشتر تصور می کردیم ساختار ژنتیکی عصبهای مغز یکسان نیستند، بلکه از یک دسته دی ان ای تشکیل شده است.

این تحقیق با ریاست مایک مک کونل از دانشگاه کالیفرنیا انجام شده و نتایج آن در مجله ساینس منتشر شده است.

 

دانشمندان حدود 100 عصب را پس از مرگ سه نفر ایزوله کرده و به صورت بسیار دقیق ژنوم کلی آن را بررسی کردند و به دنبال حذف و تکثیر دی ان ای یا تنوع تعداد نسخه ها (CNV) بودند و به این نتیجه رسیدند که 41 درصد از عصبها دست کم یک CNV منحصر به فرد دارند که بی اختیار به وجود می آید. CNV ها در سراسر ژنوم گسترده شده اند.

 

براساس اظهارات این دانشمندان نتایج این تحقیقات در کنار این حقیقت که عصبها دارای CNVهای منحصر به فرد هستند نشان می دهد که تغییرات ژنتیکی که در رشد رخ می دهد ارثی نیست.

 

هنوز نقش CNVها در سلامت مغز مشخص نیست اما دانشمندان اعتقاد دارند که تغییرات ممکن است به انسانها کمک کند خود را با محیط جدید در طول زندگی انطباق دهند و یا به ما کمک کند که پس از یک عفونت ویروسی گسترده زنده بمانیم.

 

مک کونل اظهار داشت: هنوز هم باید کارهای بسیاری انجام شود تا ما به طور دقیق درک کنیم که نتایج کشف شده منحصر به عصبها هستند و یا به پارامترهای مختلفی چون سن یا نوع ژن ارتباط دارد.

 


  
  

 

بررسی تأثیر جالب دعا بر مغز انسان

 

 

دانشمندان دانشگاه آرهاوس با استفاده از سیستم اسکن مغزی به مطالعه بر روی مغز انسان در هنگام دعا وصحبت با خداوند پرداختند.


محققان با اسکن مغز بیش از 20 داوطلب در هنگام دعا و صحبت با خداوند اعلام کردند مغز افراد در هنگام دعا به گونه ای که در هنگام صحبت با یک دوست فعال می‌شود، فعالیت می‌کند.


محققان دانشگاه آرهاوس دانمارک به منظور مطالعه بر روی این پدیده از داوطلبان خواستند یک بار به خواندن یک دعای مذهبی و یک بار به خواندن یک متن غیرمذهبی و اجتماعی اقدام کنند. به گفته محققان در هنگام انجام عملیات اول و خواندن دعای خداوند مخصوص مسیحیان، قسمتهایی از مغز که با مرور ذهنی و تکرار در ارتباط است، فعال شد.


طی آزمایش دوم، داوطلبان قبل از خواستن آرزوهای خود از شخصیت خیالی بابا نوئل مشغول به خواندن دعاهای شخصی خود شدند که این عمل باعث فعال سازی قسمت‌هایی از مغز که در هنگام برقراری ارتباط با انسانی دیگر فعال می‌شود، شد. این محدوده از مغز با تئوری ذهن (هشیاری از اینکه دیگران دارای انگیزه و غرض مستقل هستند) در ارتباط نزدیک است.



به نظر می‌رسد هر دو منطقه فعال شده مغز در این آزمایشها، رفتار خواستن و توجه به عکس العمل مخاطب که در این آزمایش خداوند بوده است را پردازش می‌کنند. همچنین قسمتهای فعال شده قسمتی از قشر پیشین مغز به شما می‌روند که با توجه به قصد فرد دیگر در ارتباط است.



قشر پیشین مغز در انسان یکی از عوامل کلیدی تئوری ذهن است. به گفته محققان، این قسمت از مغز داوطلبان در هنگام انجام آزمایش دعاهای شخصی و صحبت با شخصیت بابانوئل غیر فعال بوده است. این پدیده نشان می‌دهد داوطلبان بابا نوئل را شخصیتی کاملا خیالی و خداوند را موجودیتی واقعی می‌دانند.



در عین حال مطالعات گذشته نشان می‌دهد که قشر پیشانی مغز در انسانها در هنگام تعامل با اجسام بی جان نیز فعال نمی‌شود. زیرا مغز از چنین اجسامی انتظار عکس العمل ندارد و به همین دلیل نیازی برای فکر کردن به آن جسم احساس نمی‌کند.


بر اساس گزارش نیوساینتیست، محققان بر اساس نتایج نهایی اعلام کردند افراد در هنگام دعا این تصور را دارند که در حال صحبت با شخصی خاص هستند که این نتیجه از نظر مسیحیان نشانه ای جدید از قطعیت وجود خداوند است.


  
  

در گزارشی به 10 حقیقت درباره مغز انسان که شاید بسیاری آنها را ندانید پرداخته و تفاوتهای مغز انسانهای گذشته و مدرن، زنان و مردان را مورد بررسی قرار داده ایم. 

طی تاریخ مغز انسان در نادیده گرفته شدن خود نقش بسیار خوبی را ایفا کرده است. تمامی انسانها از مصریان باستان گرفته تا ارسطو اهمیت چندانی به نقش ماده مرموزی که میان دو گوش انسان قرار گفته است نداده اند.

آناتومی شناس معروف "گالن" به مغز به عنوان فرمانده حرکات و صحبت کردن بدن انسان اعتبار داد اما حتی او نیز توجه چندانی به ماده سفید و خاکستری مغز نداشت. بر اساس گزارش لایو ساینس امروزه تحقیقات و پیشرفتهای تکنولوژیکی امکان مشاهده نزدیک مغز انسان را به وجود آورده است و یافته هایی که به واسطه این تکنولوژی ها به دست آمده اند می توانند افرادی مانند گالن را نیز شگفت زده کنند:

مغز انسان بسیار بزرگ است...
میانگین وزن مغز یک فرد بالغ 1.3 تا 1.4 کیلوگرم است. برخی از جراحان مغز و اعصاب بافت مغز زنده را مانند خمیردندان و مواد نیمه جامد دیگر توصیف می کنند. در حدود 80 درصد از محتوی جمجمه انسان را مغز فرا گرفته است و مابقی آن از میزان یکسانی خون و مایع نخاعی انباشته شده است به بیانی دیگر حجم مواد انباشته شده در جمجمه انسان با گنجایش بطری دو لیتری آب معدنی برابری می کند.

... اما در حال کوچک شدن است
انسانهای ماقبل تاریخ از مغزهای بسیار بزرگتری برخوردار بوده اند و مطالعات نشان می دهند مغز انسان از پنج هزار سال پیش تا کنون در حدود 150 سانتیمتر مکعب کوچکتر شده است که این میزان با 10 درصد از کل حجم مغز برابری می کند. تا کنون دلیل این کاهش حجم مغز مشخص نشده اما برخی بر این باورند این کاهش حجم با افزایش کارایی مغز همراه شده است. 

برخی دیگر بر این باورند که به دلیل عدم نیاز به فکهای مقاوم برای جویدن مواد غذایی سخت، جمجمه انسان رو به کوچک تر شدن گذاشته است. با این همه تا کنون شاهدی بر این موضوع که کوچک شدن مغز از میزان هوشمندی انسانها کاسته است یا نه به دست نیامده است.

مغز انسان انرژی خوار است
این عضو حیاتی که تنها دو درصد از وزن بدن را تشکیل می دهد در حدود 20 درصد از اکسیژن و 25 درصد از گلوکز خون را مصرف می کند. این میزان مصرف انرژی مباحثاتی را در میان دانشمندان به راه انداخته است تا دریابند چه ماده غذایی منجر به تکامل یافتن مغز بزرگ در انسان شده است. 

در ابتدا گوشت به عنوان عامل آغاز این تکامل انتخاب شد اما به دلیل غیر قابل اتکا بودن این منبع غذایی دانشمندان گیاهان غنی از انرژی را به عنوان ماده غذایی انتخاب کردند که باعث تکامل یافتن مغز انسان و بزرگ شدن آن شده است. از دیگر نظریه هایی که برای توضیح بزرگ شدن مغز ارائه شده اند می توان به تغییرات آب و هوایی، نیاز محیطی و رقابتهای اجتماعی اشاره کرد.

چین خوردگی های مغز انسان را هوشمند می کنند
سطح مغز انسان از شیارهای عمیقی در هم پیچیده شده و از فرورفتگی ها (Sulci) و برآمدگی ها (Gyri) تشکیل شده است. این سطح غشای مغزی خوانده شده و منزلگاه 100 بیلیون نورون یا سلول عصبی است. این ساختار پیچیده به مغز امکان می دهد تا در فضایی کوچک بیشتر فشرده شده و در نتیجه قدرت پردازش آن افزایش پیدا کند.

بیشتر سلولهای مغز نورونها هستند
دیدگاه قدیمی که انسان تنها از 10 درصد از مغزش استفاده می کند دیدگاهی نادرست است اما اکنون آشکار شده است زمینه به وجود آمدن این دیدگاه در واقع این است که نورونها تنها 10 درصد از مغز انسان را تشکیل می دهند. بقیه سلولهای مغزی که بیش از نیمی از وزن مغز را به خود اختصاص داده اند سلولهای Glia نام دارند که به زبان یونانی به معنی چسب است.
 
از این رو در گذشته عصب شناسان معتقد بودند این سلولها برای در کنار هم نگاه داشتن نورونها در مغز قرار دارند اما مطالعات جدید نشان داده اند که نقش این سلولها محافظت و ایجاد ایمنی برای رشد و عملکرد سیناپسها است.

مغز باشگاهی خصوصی است
ساختاری از سلولها در سیستم خونی مغز که دیواره خونی-مغزی نام دارد مانند نگهبانان در باشگاه های خصوصی تنها به چند مولکول اجازه ورود به بخش اصلی سیستم عصبی یعنی مغز را می دهد. مویرگهایی که تغذیه مغز را به عهده دارند در کنار سلولهایی که به یکدیگر چسبیده اند از ورود مولکولهای بزرگ جلوگیری می کنند، تنها پروتئینهای ویژه ای اجازه دارند موادغذایی و مواد دیگر مورد نیاز مغز را به داخل ببرند. 

این دیواره در عین محافظت از مغز گاه می تواند از ورود داروهای حیاتی به مغز نیز جلوگیری کنند. تنها راهی که تا کنون توانسته است ورود داروها از میان این مانع مغزی را امکانپذیر سازد فناوری نانو بوده است. در مطالعاتی که در سال 2009 در رابطه با درمان سرطان انجام گرفته بود دانشمندان توانستند نانوذرات ویژه ای را از میان این دیواره عبور داده و به دیواره تومورهای سرطانی اتصال دهند. در آینده می توان با ترکیب نانو ذرات و داروهای شیمی درمانی روشی موثر برای از بین بردن تومورهای مغزی به وجود آورد.

مغز در ابتدا به شکل لوله ای کوچک است
پایه های مغز در اولین روزهای شکل گیری جنین بنا گذاشته می شوند. سه هفته پس از شکل گرفتن جنین لایه ای از سلولهای بنیادین که صفحه عصبی نام دارد شکل گرفته و به لوله ای عصبی تبدیل می شود. این نسج در واقع سیستم مرکزی عصبی را به وجود می آورد. لوله عصبی از ابتدایی ترین مراحل رشد جنین شکل گرفته و از دیگر بخشها متمایز می شود و شکل گیری نورونها و دیگر سلولها نیز از سه ماهه دوم آغاز خواهد شد. چین خوردگی های مغز بسیار دیر آغاز می شود و در 24 هفتگی تعداد بسیار کمی از این چین خوردگی ها بر روی سطح مغز مشاهده می شود.

مغز کاملا تکامل نیافته است
نقطه اوج رشد ماده خاکستری مغز به دوران بلوغ انسان تعلق دارد و در دوران نوجوانی و با گسترش بخشهای قدامی مغز که با قضاوت و تصمیم گیری در ارتباطند تکامل بیشتری پیدا می کند. مطالعات نشان داده اند بخشهایی که با عملکرد چندگانه انسان در ارتباط است تا 16 یا 17 سالگی به طور کامل تکمیل نمی شوند و بسیاری از دیگر توانایی های مغز تا 20 سالگی به تکامل می رسند.

مغز هرگز از تغییر دست بر نمی دارد
زمانی دانشمندان بر این باور بودند که با پشت سر گذاشتن جوانی، توانایی شکل گیری اتصالات نورونی جدید نیز در انسان متوقف می شود. دیدگاهی که در سال 2007 مردود اعلام شد و دانشمندان دریافتند مغز در شرایط مختلف توانایی تشکیل دادن نورونهای جدید را دارد و مغز می تواند در دوران بزرگسالی نیز اتصالات جدید نورونی بسازد. همچنین تحقیقات بر روی مراقبه یا مدیتیشن نشان داده است تمرین دادن شدید مغز می تواند ساختار و عملکرد مغز را تغییر دهد.

زنان از این پس دیگر ونوسی نیستند
فرهنگ های عام می گویند مغز زن و مرد با یکدیگر تفاوت دارند. درست است که هورمونهای زنان و مردان بر روی گسترش مغز تاثیرات متفاوتی دارد و تا کنون تفاوتهایی در زمینه شیوه های احساس درد، تصمیمگیری های اجتماعی و کنار آمدن با فشارهای روحی میان زنان و مردان کشف شده است اما در واقع بیشترین بخش مغز و قدرت مغزی زنان و مردان با یکدیگر یکسان اند. 

مطالعاتی که در زمینه تفاوتهای جنسیتی انجام گرفته نشان می دهند 78 درصد از تفاوتهای جنسیتی گزارش شده نزدیک به صفر یا بسیار کوچک بوده اند. همچنین این مطالعات شایعات موجود در رابطه با توانایی های مختلف جنسیتهای متفاوت را رد کرده است. مطالعه ای که در ژانویه سال جاری بر روی نیم میلیون دختر و پسر از 69 کشور جهان انجام گرفت نشان داد هیچ اختلافی در توانایی محاسبه و ریاضیات میان این دو جنسیت وجود ندارد.


  
  
<      1   2   3   4   5   >>   >
پیامهای عمومی ارسال شده
+ سر ک?س ر?اض? بود?م,پسرا تا استاد روشو م?کرد سمت تخته سوت م?زدن! ?ه ن?م ساعت? بود داشتن ا?ن کاروتکرارم?کردن تو ?ه ک?س 50 نفر? اونم مختلط فک کن ?هو استاد برگشت گفت,م?خوام براتون ?ه خاطره تعر?ف کنم: وقت? دانشجو بودم با ?ک? از هم ک?س? ها? دخترم دوس شدم ?ه چند وقت با هم بود?م شب? که د?گه فارغ التحص?ل شد?م تا صبحش با هم بود?م! از اون شب شش ماه گذشت ?ه روز بم زنگ زد گفت : من ازت حامله ام بعد کل? جرو ب
+ شمام تو امتحانا هرچی سوال بلد بودید 0/5 نمره داشت . . . . . . . . . هر چی بلد نبودید 2 نمره ؟
+ چرا موس از \پاین مانیتور میره بیرون، ولی ازبالا نمیره بیرون؟؟!! ... نه واقعن سواله برام!!! چرا؟؟!!! . . . . . . . . . ینی نامردی اگه امتحان کنی ولی لایک نکنی!
+ چرا موس از سمتِ راستِ مانیتور میره بیرون، ولی از سمت چپ نمیره بیرون؟؟!! ... نه واقعن سواله برام!!! چرا؟؟!!! . . . . . . . . . ینی نامردی اگه امتحان کنی ولی لایک نکنی!
+ میگن یه روز جبرئیل میره پیش خدا گلایه میکنه که: آخه خدا، این چه وضعیه؟ ما یک عده ایرونی توی بهشت داریم که فکر میکنن اومدن خونه باباشون! به جای ردای سفید، همه شون لباس های مارک دار و آنچنانی میخوان! بجای پابرهنه راه رفتن کفش نایک و آدیداس درخواست میکنن. هیچ کدومشون از بالهاشون استفاده نمیکنن، میگن بدون 'بنز' یا 'ب ام و' یا 'تویوتا لکسوز' جائی نمیرن! اون بوق و کرنای من هم گم شده...
+ د?شب شروع کردم با دوس دخترم دعوا که آره من مطمئنم تو با کس د?گه ا? هست?! . . . .. . . اونم آخرش گفت بابا اص? اگه شک دار? ب?ا خطامونُ عوض ! ه?چ? د?گه د?دم آبروم در خطره بش گفتم نه عشقم من به تو اعتماد کامل دارم : (
+ به بابام گفتم اگر 100 میلیون بهت بدن تو حاضری منو به قتل برسونی؟ . . . . . . . . . . الان 20 دقیقه است تو فکر رفته یه لبخند مسخره هم رو لبشه هی زیر چشمی به من داره نگاه میکنه :|
+ تست کوتاه اما جالب ابتدا برای چند لحظه به کف دستتان نگاه کنید. پس از ان به ناخن های همان دستتان نگاه کنید. (تاوقتی این دو کار را نکرده اید اخر مطلب رو نخونید وگر نه ارزشش رو از دست میده سر کاری نیست.)
+ مجری: بچه ها...هم شیرینی خریدم،هم شکلات،هم بستنی بچه ها: به به... مجری: ولی هیچکدومو بهتون نمیدم! پسرعمه: ای بابا این دیگه چه حرکتیه؟...ما کلی آنزیم آزاد کردیم،جواب هیپوتالاموس مارو کی میده؟ مجری: فقط به یه شرط اینارو بهتون میدم،باید بگین گلای گلدون منو کی خورده فامیل: این کره خر! جیگر: من گل نمیخورم! من گل نمیخورم! من گل نمیخورم! فامیل: تا حالا فکر میکرد جیگره،حالا حتماٌ فکر میکنه بوفونه! پسرعمه:
+ رو? ســنگ قبــرم هــ?چ? ننو?س?ــد ... . . . . . . . . . . . . . . . . . تا ملّــت واســه پ?ــدا کردنش دهنشـــون سرو?س بشـــه !! دیونه هم خودتی
کد بارش قلب